VENSKABER / 4.-6. KLASSE

Intro

Vi har venskaber igennem hele vores liv; fra vi er helt små, til vi bliver gamle og grå. For mange kan venskaber være lige så vigtige som familie. Nogle venner kan vi have for livet. Når vi går i skole betyder venner meget, og nogle børn har mange venner, nogle har bedste venner, og nogle har få venner. Det betyder ikke så meget, det vigtigste er at have gode venner.

Hvad er et godt venskab?

Projektet ’Point and Shoot’ inviterede i 2011 og 2012 nogle unge drenge på Nørrebro i København til at fotografere deres egen hverdag. De skulle udtrykke, hvem de var, og hvordan deres hverdag og omgivelser så ud. Måske kan vi lære dem lidt at kende ved at se deres billeder?

Se mere om projektet på siden her.

Diskussion

Kig på billederne taget af brødrene Ali Hassan Mustapha på 16 år og Hussein Hassan Mustapha på 15 år og snak om billederne.

Se alle billederne her:

Ali Hassan Mustapha

Hussein Hassan Mustapha

Hvad ser I på billederne?

Hvor tror I, at billederne er taget? I skolen? Derhjemme?

Hvad tror I, at Ali og Hussein gerne vil vise med deres billeder? Hvorfor tror I, at de har udvalgt de ting, de har fotograferet?

Hvem tror I, de andre mennesker på billederne er?

De to drenge har fotograferet deres hverdag – og deres venner. Hvad tror I, at de to drenge laver sammen med deres venner? Hvad tror I, at vennerne betyder for drengene?

Mindmap

Lav sammen i klassen et mindmap over, hvad et godt venskab er.

Snak fx om:

Hvad vil det sige at være venner?

Hvad laver man sammen med sine venner?

Hvad kan en god ven?

Har man hemmeligheder som venner?

Kan man fortælle alt til sine venner?

Hvad sker der, når man bliver uvenner? Hvordan bliver man gode venner igen?

Gruppeopgave

Tag et billede, der viser, hvad et godt venskab er. Der kan være mennesker på billedet, eller ting. Billedet kan vise venskab direkte, som to venner, der holder i hånden, eller mere abstrakt med tre sten ved siden af hinanden, en masse sko, der ligger i garderoben rodet sammen, eller noget helt andet …

Snak sammen i klassen om jeres billeder.

Hvordan viser de venskab?

Klasseudstilling

Lav evt. en udstilling i klassen med jeres billeder, og invitér jeres forældre og venner til at komme og se udstillingen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

 

Ali Hassan Mustapha
Ali Hassan Mustapha
Ali Hassan Mustapha
Ali Hassan Mustapha

 

Ali Hassan Mustapha

 


Hussein Hassan Mustapha
Hussein Hassan Mustapha

 

Hussein Hassan Mustapha

 

Hussein Hassan Mustapha

 

 

Gode venner for livet?

Diskussion

Fotografen Ulrik Pedersen lavede i 2003 fotoprojektet Farvel, en reportage fra en efterskole, hvor skoleåret slutter, og eleverne skal sige farvel til hinanden. Kig på billederne fra serien og lav en samlet billedanalyse (læs om billedanalyse her)

Se alle billederne her og læs mere om projektet.

Beskriv, hvad I ser på billederne

Hvilken stemning er der i billederne?

Har I engang skiftet skole, eller har I på en anden måde skullet sige farvel til en eller flere af jeres rigtig gode venner?

Hvad tror I, der sker for de unge mennesker på billederne, når de skilles fra deres venner og skal flytte hjem til deres forældre igen? Tror I, at de kan bevare deres venskaber? Hvordan kan de holde kontakt?

Hvad betyder det for jer at have gode venner?

Gruppeopgave

Tag billeder af jeres klasse, hvor alle er med på billederne. Prøv at tage forskellige billeder; bl.a. et der minder om de klassebilleder, I får taget af skolefotografer. Kan man se på det billede, at I er gode venner?

Snak om kropssprog; hvordan sidder, eller står, I typisk på et klassisk klassebillede? Hvad udtrykker det kropssprog? Kan man se, at I er gode venner?

Prøv at tage et andet billede, hvor man måske bedre kan se, at I er venner. Leg med kropssproget; kan I stå, eller sidde, på en anden måde, måske tættere på hinanden, måske med armen om hinanden, måske behøver I ikke at sidde på række? Tænk på, hvordan I står og sidder, når I får taget familiebilleder til store familiefester.

Snak bagefter sammen i klassen og diskutér jeres billeder.

Hvad udtrykker billederne?

Hvordan kan man se, at I er gode venner?

Hvad er forskellen på et familiebillede og et klassebillede?

Klasseudstilling

Lav evt. en udstilling i klassen med jeres billeder, og inviter jeres forældre og andre venner til at komme og se udstillingen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

 

Mobning

Se denne korte film om mobning:

Diskussion

Hvad er mobning?

Har I haft problemer med mobning i klassen?

Hvordan føles det at blive mobbet?

Er filmen realistisk, eller synes I, at den overdriver? Filmen er lavet af skolebørn, der bruger deres fantasi og fortæller en historie, så det er ikke rigtig mobning, I ser. Men det virker måske realistisk?

Hvad tror I, man kan gøre for at undgå mobning?

Gruppeopgave

Tag en billedserie med temaet mobning. Prøv at tænke kreativt og hent inspiration fra iscenesat foto, hvor I fx kan tage et billede af en forladt, smidt skoletaske i skolegården, en elev, der gemmer sig bag en mur, eller andre ting, der symboliserer mobning.

I klassen kan I se flere film om mobning på Filmcentralen.

Filmstriben kan I sammen med jeres forældre se film om mobning derhjemme.

I kan downloade opgaverne fra ‘Venskaber’ her: pdf

 

Information
om brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Ophavsret

Alle rettigheder ifm cookie mærket tilhører FDIH. Siden er medlem af FDIH og kan kontrolleres her.