JEG FOTOGRAFERER, DERFOR ER
JEG / 7.-10. KL.

INTRO

Fotografi handler om at se. Fotografen ser verden gennem sit kamera, og vi får lov at se verden gennem fotografierne. Fotografens arbejde handler i høj grad om at vise os verden, som vi ikke selv ser den. Vi ser hele tiden, men der er ting, vi ikke kan se, enten fordi vi ikke kan være til stede på det bestemte sted, eller fordi vi ikke retter blikket i den givne retning eller har lagt mærke til stedet og situationen. I den sammenhæng kan fotografen være vores udsendte øjne. Billederne bliver derfor en nøgle, der åbner for viden og forståelse af verden.

Vi kan være tilbøjelige til at bemærke og se det åbenlyse, det som også springer i øjnene på alle andre, specielt hvis vi går på opdagelse i det vante miljø. Det er derfor en god øvelse at skærpe opmærksomheden og opdage nyt i det vante.

Individuel opgave

Gå en tur rundt om skolen. Skriv ned i stikord, hvad du ser. Prøv, om du kan se noget nyt, noget du ikke før har lagt mærke til. Brug guiden nedenfor:

  • Du skal notere alt, hvad du ser, stort som småt.
  • Ret blikket op imod himlen og ned i jorden.
  • Gå tæt på.
  • Hvad lægger du mærke til?

Gruppeopgave

Gå sammen i små grupper på 4-5 og sammenlign, hvad I hver især har bemærket på jeres opdagelse.

Ser I noget nyt? Er der noget, der går igen?

Individuel opgave

Med jeres skærpede blikke skal I nu hver især med billeder skabe stedets fortælling.

Vælg et begrænset sted på skolen – det må ikke være hele skolen. Det kan være et toilet, et rengøringsrum, et klasseværelse, en legeplads, en skolegård, en garderobe, etc. Bliv på stedet i 30 minutter og indtag stedet med kamera/mobilkamera. Det er vigtigt, at du ikke forlader dit sted.

I billeder skal du fortælle stedets historie.

Hvad er der på færde? Travlhed? Kedsomhed? Kærlighed? Hvordan er stemningen på stedet, og hvordan har du det med stedet?

Vis os i billeder dit syn på dette sted. Du skal lave en lille billedserie på mindst tre billeder.

Klasseudstilling

Lav en udstilling i klassen. I kan eventuelt lave en lille fernisering, hvor I inviterer andre klasser på skolen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en online udstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

Diskussion

Vi oplever alle billeder forskelligt, og det skal vi have lov til. Trods at billedsproget gør brug af universelle koder og symboler, oplever vi hver især heldigvis billeder forskelligt. Når du kigger på billeder, kan du være påvirket af, hvordan du har det, og hvem du er. Er du glad, er du tilbøjelig til at opfatte billeder i et glædesperspektiv, og er du ulykkeligt forelsket, kan du få ethvert billede til at handle om ulykkelig kærlighed.

Albert Elm er en ung dansk fotograf fra Skanderborg. Gå på opdagelse i Albert Elms serie Fish out of Water.

Hvad tror I, at Albert har øje for, når han går ud og fotograferer, hvad bemærker han?

Hvordan ser Albert på verden?

Kan man sige noget om, hvordan Albert mon har det, når han fotograferer?

 

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

Albert Elm, Fish Out of Water
Albert Elm, Fish Out of Water

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

 

Gruppeopgave

En appelsin er bare en appelsin, eller?

Gå sammen i grupper på 3, og lav sammen en iscenesættelse af en appelsin. Brug guiden nedenfor

Hvordan kan i vise appelsinen med skræl, uden skræl, med saft, uden saft?

Hvilken farve har jeres appelsin?

Hvordan har jeres appelsin været?

Hvad hedder jeres appelsin?

Brug jeres fantasi. I må gerne gøre brug af billedmanipulation – Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer. I må ikke bruge ord i jeres fortælling.

Klasseudstilling

Lav en udstilling med jeres appelsiner. I kan eventuelt lave en lille fernisering, hvor I inviterer andre klasser på skolen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

 

I kan downloade opgaverne til ‘Jeg fotograferer, derfor er jeg’ her: pdf

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

Albert Elm, Fish Out of Water

 

 

Information
om brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Ophavsret

Alle rettigheder ifm cookie mærket tilhører FDIH. Siden er medlem af FDIH og kan kontrolleres her.