VENSKABER / 7.-10. KLASSE

INTRO

Vi har venskaber igennem hele vores liv; fra vi er helt små til, vi bliver gamle og grå. For mange kan venskaber være lige så vigtige som familie. Nogle venner kan vi have for livet. Når vi går i skole betyder venner meget, og nogle elever har mange venner, nogle har bedste venner, og nogle har få venner. Det betyder ikke så meget, det vigtigste er at have gode venner.

Stærke venskaber

Den hollandske fotograf Joost Vandebrug har lavet en fotoserie og en bog om venskab blandt gadebørn i Rumæniens hovedstad Bukarest.

Se mere på fotografens hjemmeside og her

Gruppediskussion

Gå sammen i mindre grupper og snak om billederne.

Hvilken slags fotografi er det? Reportagefotografi/pressefotografi/iscenesat fotografi eller? (Læs mere her om de forskellige genrer)

Snak om billedernes komposition (læs om komposition under billedanalysen) – hvordan er de forskellige billeder bygget op? Hvad betyder billedernes komposition for, hvordan I oplever dem og fortolker dem?

Hvilke venskaber er det, fotografen skildrer? Hvad er særligt ved gadebørnenes venskaber?

Diskutér venskabets betydning for børn, der lever på gaden.

Gruppeopgave

Gå sammen i grupper og lav en fotoreportage om venskab inspireret af Joost Vandebrugs fotoserie. (Læs mere om reportagefotografi)

I bestemmer selv, hvilken form for venskab og hvordan I gerne vil vise det. Tænk over, at venskab kan være mellem to eller flere mennesker, det er ikke altid kun smil og latter, men kan også vise andre sider af mennesket. Prøv at arbejde med de forskellige former for komposition i jeres billeder og udvælg 5-10 billeder, der kan fortælle jeres historie om venskab.

Snak sammen om jeres billeder i klassen. Snak om billedernes komposition, om hvilken historie, de fortæller og om hvilket billede af venskab, de viser.

Klasseudstilling

Lav evt. en udstilling i klassen med jeres billeder, og invitér venner og familie til at komme og se udstillingen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

 

Joost Vandebrug, Cinci Lei
Joost Vandebrug, Cinci Lei

 

Joost Vandebrug, Cinci Lei
Joost Vandebrug, Cinci Lei
Joost Vandebrug, Cinci Lei
Joost Vandebrug, Cinci Lei

 

Joost Vandebrug, Cinci Lei

 

 

Gode venner for livet?

Diskussion

Fotografen Ulrik Pedersen lavede i 2003 fotoprojektet Farvel, en reportage fra en efterskole, hvor skoleåret slutter, og eleverne skal sige farvel til hinanden. Kig på billederne fra serien, og lav en samlet billedanalyse.

Se og læs mere om projektet her.

Beskriv, hvad I ser på billederne

Hvilken stemning er der i billederne?

Tror I, at venskaber, man får på en efterskole, er anderledes end andre venskaber? Tættere? Hvorfor?

Hvis nogle af jer har planer om at skulle på efterskole, så prøv at snakke om, hvordan I tror, det bliver. Hvilke venskaber tror I, at I får på efterskolen?

Hvad tror I, der sker for de unge mennesker på billederne, når de skilles fra deres venner og skal flytte hjem til deres forældre igen? Tror I, at de kan bevare deres venskaber?

Hvad betyder det for jer at have gode venner? Snak om fortrolighed, tillid, følelser, svigt og ensomhed i forhold til venskaber.

Gruppeopgave

Lav i grupper et fotoprojekt om afsked og om at sige farvel til gode venner.

Lav projektet som en reportage, eller som kunstfotografi (læs mere om kunstnerisk foto).

En reportage viser emnet fra forskellige vinkler og fortæller historien om afskeden så tydeligt og stemningsfuldt som muligt. Det kunstneriske projekt kan være mere abstrakt og vise detaljer eller ting, der symboliserer afsked, ser triste og forladte ud, eller på andre måder ikke viser afskeden direkte, men minder os om den.

Lav i gruppen en præsentation af projektet for klassen. Det gør man ofte på fotoskoler, hvor man præsenterer projekter for hinanden og giver hinanden feedback.

Fortæl hvad jeres idé var, og hør resten af klassen, hvad de synes om projektet. Prøv at undgå blot at sige, det er flot/grimt eller godt/dårligt, men uddyb hvorfor; hvorfor er billederne flotte/grimme/gode/dårlige? Hvad udtrykker billederne? Bliver I påvirket af at se billederne? Hvad gør billederne ved jer?

Klasseudstilling

Lav evt. en udstilling i klassen med jeres billeder, og invitér venner og familie til at komme og se udstillingen.

* I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling og inspirere andre børn og unge til at fotografere.

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003
Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

Ulrik Pedersen, Farvel, 2003
Ulrik Pedersen, Farvel, 2003

 

 

Mobning

Se disse korte film om mobning:

Diskussion

Hvad er mobning?

Snak om filmene.

Hvordan viser de mobning?

Hvordan er stemningen?

Kommer de med løsninger?

Hvad tror I, meningen er med filmene?

Har I haft problemer med mobning i klassen? Er det svært at snakke om? Hvorfor?

Hvordan føles det at blive mobbet?

Hvorfor tror I, at man mobber?

Klasseopgave

Lav i klassen sammen et fotoprojekt eller en lille film om mobning – med fokus på, hvordan man kan løse problemerne med mobning.

Hvad tror I, vi kan gøre for at undgå at mange børn og unge bliver mobbet?

Klasseudstilling

Lav evt. en udstilling i klassen med jeres billeder, eller vis filmen for de andre på skolen.

I kan uploade billederne til fotoarkivet på Copenhagen Photo Festivals undervisningsportal og være med til at skabe en onlineudstilling. I kan også lægge jeres film på Youtube og sende et link til Copenhagen Photo Festival – så kan jeres film komme ud i fotoarkivet. I får også mulighed for at vinde en udstilling under Copenhagen Photo Festival 2015.

I kan se flere film om mobning på Filmcentralen.

Filmstriben kan I, sammen med jeres forældre eller venner, se film om mobning derhjemme.

Sociale medier – venskaber og mobning

Diskussion

Har I alle sammen en Facebook-profil?

Hvilke slags billeder lægger I på Facebook?

Har nogen lagt billeder af dig på Facebook, som du blev ked af at se?

Hvordan bruger I Facebook?

Hvad tror I, at meningen er med sociale medier som Facebook?

På Facebook kan man søge hinanden om at blive venner, og man kan acceptere og afvise, når nogen søger om at blive venner med én.

Er Facebook-venskaber anderledes end dem, I har med jeres klassekammerater?

Kan man blive uvenner på Facebook?

Fortæl hinanden om jeres oplevelser med uvenskaber og mobning på Facebook.

Er det anderledes at være uvenner på Facebook? Hvorfor?

Hvor går grænsen? Hvad kan man tillade sig at skrive og sige om hinanden på de sociale medier?

Her kan I læse om digital mobning – og her er en artikel om emnet.

I kan downloade opgaverne til ‘Venskaber’ her: pdf

 

Information
om brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Ophavsret

Alle rettigheder ifm cookie mærket tilhører FDIH. Siden er medlem af FDIH og kan kontrolleres her.