Fankultur / 7.-10. Klasse

Del 1: Musik

Intro

Musik betyder noget for de fleste mennesker – børn, unge og gamle. Vi lytter til musik hjemme på vores værelser, musikken er både i fjernsynet og i radioen, og nogle gange går vi til koncerter for at lytte til musik sammen med en masse andre mennesker. Musik er både noget vi kan lytte til alene, og det er noget, vi kan lytte til sammen.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Der findes rigtig meget forskelligt musik, og de fleste mennesker har deres yndlingsmusik – enten en bestemt musiker eller et bestemt band. Musik er noget man lytter til, men er det også noget, man kan se og føle?

I løbet af 2014 og 2015 har en masse danskere taget billeder af musik til projektet Picture the Music, og på billederne kan man kun gætte sig til lyden.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Se alle billederne her: www.picturethemusic.dk/arkiv

Øvelse: Hvor ser man musikken?

I klassen: Lav en liste på tavlen over de musikgenrer, I kender.

I grupper: Kig på billederne fra hjemmesiden Picture the Music. Hvilke musikgenrer kan I finde på billederne?

Hvis I holder musen stille på billederne, kan I få information om, hvad der er på billederne, og hvor de er taget. Hvis ikke der er adgang til computere i klasselokalet, kan der alternativt printes billeder ud fra arkivet på Picture the Music, og de kan lægges frem på bordene til gennemsyn.

I klassen: Diskuter hvor på billederne I finder konkrete tegn på, hvilke musikgenrer det er? Tag udgangspunkt i disse to billeder og find eksempler på, hvor I kan få øje på musikgenrerne.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Del 2: Musikfans

Intro

Nogle musikere har særligt dedikerede fans, som dyrker dem som musikidoler. Fansene lytter rigtig meget til musikken, og måske forsøger de at ligne musikerne igennem tøjstil og sprogbrug. Tænk f.eks. på Justin Bieber, der har en kæmpe gruppe af meget dedikerede fans. De har fået deres eget navn som gruppe og bliver kaldt “Beliebers”. De bruger f.eks. også nogle bestemte slogans for at udtrykke deres kærlighed til Justin Bieber. Ved at lytte til musikken, klæde sig i noget bestemt tøj og bruge nogle bestemte ord kan fansene komme til at ligne hinanden og høre sammen som en gruppe.

Musikerne har forskellige udtryk i forhold til den genre, de tilhører, og derfor kan forskellige grupper af fans også komme til at se forskellige ud – alt efter lige præcis den musiker, de er fan af. Udover de ydre kendetegn kan fansene også have store følelser for deres musikidol. Følelserne kan spænde vidt – fra glæde til tårer og sorg. Tænk på Justin Bieber igen, som får mange piger til at skrige og græde.

På samme måde som fans samler sig i grupper omkring deres musikidol, kan andre grupper af mennesker samle sig omkring bestemte interesser, og de kommer også til at ligne hinanden igennem tøjstil, sprogbrug og de følelser de retter mod en bestemt interesse. Fællesskabet opstår i selve gruppen, men det opstår også ved, at gruppen adskiller sig fra andre grupper. På den måde går gruppen imod det almindelige i samfundet og bliver til en alternativ gruppe – også kaldet subkultur. Man finder eksempler på dette indenfor de fleste områder, f.eks. sport, computerspil, mode og selvfølgelig også indenfor musik. Tænk på, hvordan grupper som skateboardere, graffitimiljøet, hiphoppere og punkere ser ud. De har alle en bestemt stil, der er tæt forbundet med deres interesse.

Kig på disse billeder af musikfans, der har en stil som punkere, hvor læderjakker, nitter, kæder, sikkerhedsnåle, hanekamme og farvet hår, makeup og piercinger er del af påklædningen. Tænk over, om du selv er del af en subkultur.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Øvelse: Hvordan er man fan?

To og to: Kig på disse udvalgte billeder af musikerne og deres fans. Hvad ser I på billederne? Er der noget, I lægger særligt mærke til, som går igen på billederne? Det kan f.eks. være ting eller følelser.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Individuelt: Lav et mindmap over, hvordan du er fan. Skriv navnet på dit musikidol på midten af papiret, og skriv de ting ned, du kan komme i tanke om, som fortæller noget om dit forhold til dit musikidol. Tænk f.eks. over:

1) Går du i noget bestemt tøj, der ligner den stil, dit musikidol har?
2) Ejer du nogle særlige ting, fordi du er fan af et bestemt musikidol eller lytter til noget bestemt musik?
3) Opfører du dig anderledes, når du hører musikken eller er til koncert?
4) Hvilke følelser vækker dit musikidol og musikken i dig?
5) Hvordan fortæller du omverdenen, at du er fan? Deler du dine billeder med andre? Hvor deler du dem?

I klassen: På baggrund af øvelserne skal I diskutere disse spørgsmål: Hvordan er du fan? Hvad er det vigtigste ved at være fan?

Del 3: Tag billeder selv

Intro

I klassen: Gennemgå de 9 tips til komposition I kan bruge, når I tager jeres billeder.

De 9 tips til komposition kan printes ud som arbejdsark og bruges til fotoøvelserne: Arbejdsark.

To tilgange til fotografi – Dokumentarfotografi og opstillet fotografi:

Dokumentarfotografi betyder at skildre den faktiske virkelighed uden at redigere i den. Det vil sige, at man tager billeder af det, der allerede er foran kameraet. Man dokumenterer noget med kameraet for at fortælle en historie til nogle andre. Nedenfor er nogle eksempler på dokumentarfotografi.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Opstillet fotografi betyder modsat, at billedet ikke blot er taget i farten, men at det er opstillet og planlagt. Det vil sige, at man redigerer i virkeligheden ved at flytte rundt på de ting, der er foran kameraet. Nedenfor er nogle eksempler på opstillet fotografi.

Klik på billederne for at se dem i fuldt format.

Øvelse: Tag billeder af musik

Vælg den korte øvelse og løs den to og to i timen eller lav hjemmeopgaven individuelt henover den næste uge.

Kort øvelse: Gå sammen to og to og samarbejd om at tage opstillede billeder:

Opstillet fotografi: Find en genstand der har med musik at gøre og sæt den i et miljø, hvor den ikke hører til. F.eks. et musikinstrument i skoven. Når I tager billedet skal I tænke over lys og komposition. Tænk over, hvordan I kan bruge lyset i billederne til at skabe en bestemt stemning – f.eks. en glad lys stemning eller en mørk dyster stemning. Eksperimentér med at tage billeder ud fra mange forskellige vinkler. Find de vinkler, I bedst kan lide, og udvælg en serie på tre billeder, som I vil udstille.

Hjemmeopgave: I løbet af den næste uge skal du tage to slags billeder i denne rækkefølge:

1) Dokumentarfotografi: Tag billeder af musikken i din hverdag. Er du fan af en bestemt musiker? Hvor kan man se det? Tag ni forskellige billeder, og brug ét af de ni tips til komposition i hvert billede.
2) Opstillet fotografi: Find en genstand, der har med musik at gøre og sæt den i et miljø, hvor den ikke hører til. F.eks. et musikinstrument i skoven. Når du tager billedet skal du tænke over lys og komposition. Tænk over, hvordan du kan bruge lyset i dit billede til at skabe en bestemt stemning – f.eks. en glad lys stemning eller en mørk dyster stemning. Eksperimentér med at tage billeder ud fra mange forskellige vinkler. Find den vinkel, du bedst kan lide, og udvælg ét billede, som du vil udstille.

Øvelse: Musik og ord

I de to øvelser kan I sætte billeder på ordene eller sætte ord på musikken.

Øvelse 1: Sæt billeder på ordene

I klassen: Læs sangteksten til “Svantes Lykkelige Dag” højt på klassen.

Melodi: Benny Andersen – Tekst: Benny Andersen

Se, hvilken morgenstund!
Solen er rød og rund.
Nina er gået i bad.
Jeg’ spiser ostemad.
Livet er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Blomsterne blomstrer op.
Der går en edderkop.
Fuglene flyver i flok
når de er mange nok.
Lykken er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Græsset er grønt og vådt,
Bierne har det godt.
Lungerne frådser i luft.
Åh, hvilken snerleduft!
Glæden er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Sang under brusebad.
Hun må vist være glad.
Himlen er temmelig blå.
Det ka jeg godt forstå.
Lykken er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Nu kommer Nina ud,
nøgen, med fugtig hud,
kysser mig kærligt og går
ind for at re’ sit hår.
Livet er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

– – –

Lav en liste på tavlen over de associationer I får, når I læser teksten. Det kan f.eks. være steder, ting, følelser, begivenheder eller noget helt andet. Efter I har skrevet alle jeres associationer ned, skal I lytte til Benny Andersen og Povl Dissing, der fremfører sangen. Link til sang på Youtube.

Individuelt: Tag billeder af nogle af de associationer, du har fået efter at have læst sangteksten og lyttet til “Svantes Lykkelige Dag”. Tag minimum ti billeder og tænk på at tage billeder af forskellige tematikker – f.eks. steder, ting, følelser eller begivenheder. Du kan tage både dokumentarbilleder og opstillede billeder

Øvelse 2: Sæt ord på musikken

I klassen: Lyt til “Per Vers: På Toppen”. Link til sang på Youtube.

Individuelt: Mens musikken spiller skal du skrive alt det ned, som musikken får dig til at tænke på. Prøv at skrive uden at holde pause og uden at løfte blyanten fra papiret. Du skal ikke tænke på, om det du skriver er rigtigt eller forkert. Det vigtigste er, at du får skrevet en masse tanker ned. Når musikken stopper, skal du læse din tekst igennem. Udvælg tre til fem sammenhængende linjer af din tekst, som du har lyst til at læse højt for de andre i klassen.

I klassen: Alle elever skiftes til at læse deres tre til fem linjer højt for resten af klassen. Diskutér efterfølgende, hvordan musikken påvirkede jeres skriveproces.

Udstilling af billeder

Print billederne fra øvelserne I har lavet og udstil dem på klassen eller på skolen. Når I åbner udstillingen skal I hver især fremlægge jeres billeder for resten af klassen. Fortæl hvorfor I har valgt at tage netop disse billeder, og hvordan I har arbejdet med komposition. I kan også læse den tekst op, som I skrev, mens I lyttede til “Per Vers: På Toppen”.

Upload billeder og deltag i fotokonkurrence

Husk at I kan uploade alle jeres billeder til fotoarkivet på Efterbilleder.

Hvis klassen uploader billeder fra øvelsen “Tag billeder af musik” inden d. 1. april 2016, deltager I automatisk i forårets fotokonkurrence, hvor der er et kamera til klassen på højkant, og ikke mindst muligheden for at få et udvalg af klassens billeder udstillet på dette års fotofestival.

Frem til d. 1. april 2016 kan musikbillederne også uploades til Picture the Music.

Blandt de indsendte fotos til Picture the Music udvælger en kuratorgruppe de bedste billeder til udstillingen i 2016. Udstillingen bliver en del af Copenhagen Photo Festival 2016 og tager efterfølgende på turné rundt i landet. Derudover kan billederne også blive del af en stor fotobog, der samler udvalgte billeder fra Picture the Music i 2014, 2015 og 2016. Kuratorgruppen består af: Lucy Love; musiker og billedkunstner, Thomas Borberg; Fotochef på Politiken, og Rasmus Ranum; medstifter af Copenhagen Photo Festival og fotografagent i Sumo-brothers.

Alle fotos er indsendte bidrag til Picture the Music.

I kan downloade opgaverne fra “Fankultur” her: Pdf

Information
om brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Ophavsret

Alle rettigheder ifm cookie mærket tilhører FDIH. Siden er medlem af FDIH og kan kontrolleres her.